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Biographie
biography

Le camp de base de Loriane Thibodeau se trouve sur l'île de Tiohtià:ke/Mooniyang/Montréal*, mais elle a fièrement grandi entre le village forestier de Sainte-Félicité-de-L’Islet et le fleuve Saint-Laurent, dans Chaudière-Appalaches. Sa pratique artistique solo va de pair avec ses recherches en collectifs d'artistes et en projets participatifs. Détentrice de deux diplômes en métiers d’art (DEC technique- Spécialisation céramique ainsi que d’un DEC technique - Spécialisation sculpture, CÉGEP Limoilou et Maison des métiers d’art de Québec) elle a aussi étudié les arts visuels (BFA, Concordia University). Elle cumule plusieurs expériences de productions et de stages, au Québec et à l’étranger. Elle a aussi étudié l’enseignement, principalement celui des arts, à Concordia University (Minor in Art Education – Visual Arts) et à Lapin Yliopisto (University of Lapland) en Finlande, où elle a aussi reçu la charge d’un cours (Faculty of Art and Design) et une carte blanche pour y développer le contenu.

Elle poursuit des recherches artistiques auprès de divers publics et enseigne au cégep, à Nionwentsïo/Québec** et à Tiohtià:ke/Mooniyang/Montréal. Elle a travaillé avec des bambins·nes, des enfants, des adolescents·tes, des adultes, des personnes âgées, des artistes professionnels·elles, des groupes en réinsertion sociale et thérapies de désintoxication, des personnes issues de la neurodiversité (surtout dans le spectre de l’autisme), des gens en situation d’itinérance ainsi qu’avec des travailleuses du sexe. Loriane est également consultante spécialisée en céramique, en sculpture, en art public et en médiation culturelle. En 2022, elle fut invitée à co-créer l’événement de clôture de Common Fibres (Bishop’s University et Champlain College), symposium portant sur la manière dont les pratiques artistiques de la fibre peuvent créer des dialogues entre les langues, les cultures et les disciplines afin de façonner les communautés sur la base de l’ouverture et de l’apprentissage mutuel. Elle poursuit en ce moment une maîtrise en arts visuels à l’Université Concordia où elle allie ses intérêts pour la pratique artistique matérielle, l’éducation participative et la sociologie intersectorielle.

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Loriane Thibodeau's base camp is on the island of Tiohtià:ke/Mooniyang/Montreal*, but she proudly grew up between the forested village of Sainte-Félicité-de-L'Islet and the Saint-Laurent River, in the Chaudière-Appalaches region. Her solo artistic practice goes hand in hand with her research into artist collectives and participatory projects. Holder of two diplomas in crafts (technical D.E.C. in crafts - ceramics specialization and another technical D.E.C. in crafts - sculpture specialization, CEGEP Limoilou and Maison des métiers d'art de Québec), she also studied visual arts (BFA, Concordia University). She has a wealth of experience in productions and internships, both in Quebec province and abroad.

She also studied teaching, mainly in the arts, at Concordia University (Minor in Art Education - Visual Arts) and at Lapin Yliopisto (University of Lapland) in Finland, where she was given a course (Faculty of Art and Design) and carte blanche to develop the content. She pursues artistic research with a variety of audiences and teaches at CEGEPs in Nionwentsïo/Québec** and Tiohtià:ke/Mooniyang/Montréal. She has worked with toddlers, children, teenagers, adults, seniors, professional artists, social reintegration and detoxification groups, neurodiverse people (especially on the autism spectrum), homeless people and sex workers. Loriane is also a consultant specializing in ceramics, sculpture, public art and cultural mediation. In 2022, she was invited to co-create the closing event of Common Fibres (Bishop's University and Champlain College), a symposium on how fibre art practices can create dialogues between languages, cultures and disciplines to shape communities based on openness and mutual learning. She is currently pursuing a Master's degree in Fine Arts (MFA, Concordia University), where she combines her interests in material art practice, participatory education and cross-sectoral sociology.

* I acknowledge that Montréal is also known as Tiohtià:ke by the Kanien’kehá:ka and as Mooniyang by the Anishinaabe. I am happy to be part of this rich gathering place for both Indigenous and other peoples, and I hope to contribute to a better connection between the land, those who inhabit it and our collective sustainable future. (source: https://www.caut.ca/content/guide-acknowledging-first-peoples-traditional-territory)

** I acknowledge that Québec City is also the "Nionwentsïo territory of the Huron-Wendat people, the Ndakina territory of the Wabanaki people, the Nitassinan territory of the Innu people and the Wolastokuk territory of the Wolastoqey people." (source: https://www.caut.ca/content/guide-acknowledging-first-peoples-traditional-territory) We are sharing the land, and I hope to contribute to a better connection between the land, those who inhabit itand our collective sustainable future. 

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